Mirări, cugetări, flash-uri ale unei minți de marginal. Centrul e pretutindeni

Standard

1014269_473986392687419_1210172055_n

Există oameni programați pentru autodistrugere. Imuni la argumente raționale. Pradă ușoară a manipulatorilor de orice fel. Chiar și a celor mai puțin inteligenți ca ei. Pot deveni agresivi cu prietenii onești, dacă manipulatorii apasă butoanele trufiei,  fricii, sentimentului de inferioritete, după caz. În termenii analizei tranzactionale, e posibil sa fi interiorizat in primii ani de viata sugestia implicită “Don’t exist!” M-am întalnit in virtual cu astfel de oameni. Altfel merituoși. Am ajuns la concluzia că e mai bine sa-i ocolești un timp. In real, ar putea fi ajutați. În condiții specifice, desigur.

***

Dacă întrebi un troll: – Domnule X, ești un troll? El poate raspunde: – Nu, am verificat si se pare ca nimeni nu m-a clonat. Sunt eu insumi. Daca intrebi un fake: – Ești un fake? EL / EA poate raspunde: – Nu sunt un fake. Ai aflat Adevărul? Oare n-ar fi și alte modalități de a verifica? Trolii și fakeurile sunt “printre noi, cu noi, pentru noi”, deliciile și provocările Internetului.

***

Astăzi am văzut pe o latură a unei case vechi din Pitești o inscriptie care m-a impresionat: „Pereții se dărâmă. / Amintirile rămân!!!”. Și tot astazi am găsit un pasaj splendid intr-o conferință a lui Borges (orb), tradusă magistral de o bună prietenă a mea: „Se vorbește despre disparitia cărții; eu cred ca e cu neputință. Se va pune întrebarea ce diferență poate exista intre o carte și un ziar sau un disc. Diferența e că un ziar [ca și postarile de pe un blog, îmi vine mie, internauta, în minte] se citește pentru a fi uitat, un disc se ascultă tot pentru a fi uitat, e ceva mecanic și deci frivol. O carte se citește pentru a o ține minte”.                                                                                                                                                                                                                             Am avut cărți citite până la ferfenițire. Iar amintirile mi-au rămas

***

L-am cunoscut în Grădina Botanică. Un câine, doar un câine.Noi ședeam sus, la brazi, pe dealul cu statuia lui Brandză. Mâncam o ciocolată fooaarte bună. Ne reobișnuiam / obișnuiam cu ciocolata bună. Eram fericiți. El a venit spre noi, ne da târcoale. Am vrut să-l fac și pe el fericit. Am rupt cu generozitate o halcă de ciocolată și i-am  oferit-o. Zău  că-mi era milă de el. Ei bine, ce credeți că a făcut javra? A mirosit ciocolata, apoi a ridicat piciorul și a făcut pipi pe ea. Încă mă amăgeam, crezând că o marchează să nu i-o hăpăie alte javre. Da de unde! S-a uitat la ea, la noi (obraznic, am văzut eu, chiar sfidător) și ne-a parasit. Acu la cine era problema? La mine, că i-am dat – cu mare generozitate – ce nu îi folosea, la el că nu avea resurse epigenetice de adaptare? Aceasta e întrebarea.

***

Am vizitat vila Brătienilor de la Florica. Am avut un ghid. Femeia povestea despre felurite acțiuni ostile ale regimului comunist, printre care și arderea bibliotecii familiei. Un tânăr din grup ii spune: – Vorbiți cam vehement  despre regimul comunist. Femeia se scuză, “corect politic”:  – Nu condamn regimul, eu vorbesc despre niște fapte.   Nu mai rezist și spun, bine timbrat: – Eu condamn comunismul. Razboiți-vă cu mine dacă simțiți nevoia. Tăcere totală… Și apoi, vine peretele cu imagini de la Sighet. D-na spune: – N-avem ce face, iar vorbim despre regimul comunist. Tăcere…  Mă simt frustrată și indurerată pentru soarta acestei familii și a Partidului Liberal. Acestuia din urma i s-au furat identitatea, la fel ca Pieței Universității ori ca Timișoarei.. Furt din economie, furt intelectual, furt de memorie și de identitate. Și oameni tineri debusolati. În ce loc trăiesc?

***

casa mea

beată de lumină

plânge

cu ferestrele spre cer

***

răul…

o mlaștină

care hrănește

nuferi

***

PS. Mulțumesc scriitorului piteștean Aurel Sibiceanu pentru imaginea grădiniței ( acum dărâmată) pe peretele căreia am văzut inscripția:  „Pereții se dărâmă. / Amintirile rămân!!!”

Leave a Reply

