”Lumea haiku”. Poezia vie, aici și acum.

Standard

În revista ”Poezia”, care apare la Iași (Director fondator Cassian Maria Spiridon), numărul din toamna 2013, Marius Chelaru publică o interesantă convorbire cu Jane Reichhold, SUA, o cunoscută autoare de haikuuri. Membră a diverse societăți de haiku din America, Germania, Japonia, Jane Reichhold a fost invitată în 1998 de Împăratul și Împărăteasa Japoniei să asiste la ”Imperial New Year`s Poetry Party”, la Palatul din Tokio.

Mi-a plăcut modul în care autoarea descrie specia ”haiku” drept esență a poeziei vii, trăite:

”Cred că haiku este chiar miezul poeziei, pentru un motiv foarte precis. Un poem nu transmite mereu poezie.
Poezia se întâmplă doar când un ascultător / cititor preia cuvintele altuia și într-un proces mintal recreează un eveniment sau o viziune dincolo de experiența propriei sale vieți. În acel moment ‘Aha’, moment al înțelegeri unui haiku ori a oricărei opera scrise, este flashul poeziei.”

În finalul convorbirii, Jane Reichhold ne invită să-i vizităm website-ul:

http://www.ahapoetry.com/

Eu am găsit acolo ultima sa operă, ”A Dictionary of Haiku”.
Am ales câteva dintre poemele din secțiunea ”Autumn celest”, la care sufletul meu a vibrat.
Le-am pus in cuvinte românești, fără a mă strădui să respect reguli, ci doar lăsând să mi se închege o viziune, retrăită în ”aici și acum”, așa cum ne învață ea.

………………………………………………………………………………………………………………..

printre degete
aerul gol
al după-amiezei

*
moțăit de după-amiază
o vizită a îngerilor
cum sforăi tu

*

liniștea greierilor
printre fragmente de sunete
începe toamna

*
cer albastru
intră în umbra pomilor
vânturi sărate

*
o plimbare de vară
în umbrele muntelui
descoperirea toamnei

*
nori
stingerea luminilor
dinafara casei

*
răcoare de munte
se strecoară sub pătură
să doarmă cu mine

*

după duș
vânt rece în halatul de baie
spânzurat într-un cui

*
click de Canyon
nimic pe film
asemeni vântului rece

*
unul câte unul
nori de ploaie cad
întuneric în mare

*

înserare
ultima lumină prinsă
în lacrimi

*
întuneric
lărgirea lucrurilor
umple distanța

*

în amurg
voci cheamă
stelele

*

praf
așa fin diminețile
aer auriu

*

se mișcă ceața
ca mâinile copiilor vălurind la revedere
Duminică dimineața

*
puritate
ceață ștergerea peisajului
trecut

*

tristețe
ceața părăsește
marea

*
răget al oceanului
spălare a vaselor
cu ceață

*
zile încețoșate gri
pântece cald cu lumină filtrată
printr-o membrană

*

închiderea
carnețelului
ceață

………………………………………………………………………………………………………………..

between fingers
the empty air
of afternoon

*
afternoon nap
a visit with angels
how you snore

*
cricket silence
between scraping sounds
autumn begins

*

blue sky
coming into the tree’s shadow
salt winds

*
a summer hike
in mountain shadows
finding autumn

*
clouds
turning off the lights
outside the house

*
mountain could
getting under a blanket
to sleep with me

*
after the shower
cool wind in the bathrobe
hangs on a nail

*

canyon click
nothing on film
like the cold wind

*
one at a time
rainclouds falling
dark into the sea

*

dusk
last light caught
in tears

*
darkness
the wideness of things
fills the distance

*

at dusk
voices call out
stars

*

dust
so fine the evenings
golden air

*
fog moves
as children’s hands wave good-bye
Sunday evening

*
whiteness
fog erasing the landscape
history

*
sadness
fog leaving
the sea

*
ocean roar
washing dishes
with fog

*
gray foggy days
womb warm with light filtered
through a membrane

*

closing
the notebook
fog

Mă opresc aici, cu speranța că am trezit interesul cuiva pentru ”lumea haiku”.

19 thoughts on “”Lumea haiku”. Poezia vie, aici și acum.


  1. am căzut uimit
    într-o toamnă de culori
    cu gust de .. rugină

    .◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.

    gândi recursiv Gioconda
    au oare zâmbetul mai tainic
    toate iubitele?

    .◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.

    Un bob de-orez
    Îmi e hârtia cea mai fină
    Stropită cu .. haiku

    (va urma …)

    .◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.◦°˜°◦.

    (… continuare)

    să pui
    ce-i şui
    în cui

  2. culori cu gust de rugină
    cad în toamnă
    uimire

    *

    zâmbetul Giocondei
    tainic recursive
    iubitele

    *

    bob de orez
    hârtie fină
    haiku

    *

    pun
    un ce șui
    în cui

    ……………………………………………………..
    ……………………………………………………..

    seară
    zumzăie strada
    scriu

    *

    Se spune că putem să scriem ce ne vine într-un moment de ”iluminare”, apoi să transformăm în haiku.

    *
    prietene, iluminarea e a ta
    eu potrivesc silabele, atât
    le rotunjesc și spun:
    bine-a(ț)i venit!

  3. multumesc pentru vorbele frumoase. le primesc cu bucurie deschisa, deci.

    ceea ce fac prea arar. cel mai probabil din vina mea.

    imi plac, recunosc, mai mult “rescrierile” tale. eu am vrut doar sa fac o simpla incercare insa probabil ca am pus prea mult rational acolo unde trebuia sa pun mai multa … liniste.

    cu voia ta (cu voia ta), voi mai avea probabil tendinta de a experimenta. nu ascund, bizunindu-ma intr-un fel poate de exagerat pe ingaduinta … gazdei

  4. Experimentăm împreună, prietene chinez, ”cu voia ta”.
    Învățăm ceva nou. Îmi place asta. E un joc frumos.

    Eu am citit nițel despre reguli. Multă concretețe, viziuni în aici și acum.

    Așadar, ești bine venit aici, cand ai chef și vreme.

    PS. Când am timp, mai traduc din ”Autumn celest”. Așa putem învăța, de la ea, de la JR.

    O să public aici și câteva reguli date de ea, cât de repede pot.

    Tot ea spune însă că regulile nu se aplică strict.

  5. am vrut si eu initial sa abordez chiar un 5-7-5. m-am gandit ca poate face bine … conciziunii si implicit … unei discipline.

    m-am amagit apoi ca fiecare limba isi are propriul 5-7-5 asa ca am lasat-o pentru … dupa. pentru dupa ce ma lamuresc.

  6. Hai să mai simplificăm un pic, fără să numărăm nimic. (Fara prepoziții și fără repetiții!)
    ………………………………………………………..

    inbox înot
    retoric reply
    cerc încerc

    *
    home
    albastru like friends
    events

    ……………………………………………………………………

    PS. Te invidiez. Eu nu știu să desenez așa, ca mata.

    Mie îmi sună bine. Ai dat 2 mingi ff bune!

  7. Iată o idee trăznită, dar nu imposibilă: daca scriem cu perseverență și cu liniște …chinezească, atunci când avem timp și chef, și adunăm bob cu bob, într-un an-doi-trei putem publica o plachetă! Iar asta nu e muncă, e o joacă!

    Eu sunt obisnuită, scriu și zece ani la o carte, și 30 dacă așa se întâmplă!

    Ce zici prietene, te prinzi?

    PS. Iar de vei zice ba, nu mă voi supăra!

  8. Pai … eu asa am si inteles de la bun inceput.

    Ca o joaca.

    Ce-i drept fara ambitii de publicare. Nu de alta dar si acum in joaca-joaca, daca [re]vad ceva ce as fi [re]scris altfel, mi-e [putin!/?] … ciuda

    Probabil ca se observa faptul ca eu nu am mai scris poezie. Exceptand cateva incercari oprite in … “generala”, adesea falsitati strict lucrative, la comanda amicilor.

    *&*-*&*-*&*-*&*-*&*

  9. Bine, fără ambiții. Doar joacă. Și, mai ales, bucurie.

    (Re)scrie cum îți place. (Re)scrie(-mă) dacă vrei, e OK!

    Iar cand rescriu, nu mă lua chiar în serios. Mă joc, atat. Nu știu nimic, învăț, învăț!

    și… doar nu ești chinezul înciudat!
    eu am drept friend chinezul amuza(n)t!

  10. dimineață de toamnă
    cer albastru lună palidă
    soare

    *

    lumini și umbre seară
    sub tălpi asfalt cârpocit
    mers liniștit

    *

    ei merg eu merg
    cer aproape de pământ
    înnoptare

    *

    ecranul luminat
    pană albastră pereți galbeni
    acasă

    ………………………………………………

    ………………………………………………

    Acesta este un mic jurnal al zilei. Nimic spectaculos.

  11. Mulțumesc, prietene amuzat!

    Pentru că jocul e să fim un autor ”colectiv”, contribui și eu cu ceva…
    dar nu uita: iluminarea, punctul forte,
    e a ta!

    ………………………………………
    ………………………………………

    *

    soare ruginit
    seara filtru pe ochi
    eu ea ne-am topit

    *

    (Îmi place mult ”seara filtru pe ochi”!)
    ………………………………………………………..
    ………………………………………………………..

    Splendidă imagine, prietene! Bun un chinez la blogul omului.

    Poezia vie, viziune înainte de orice! Ei, orientalii, gandesc în imagini, așa am înțeles eu.

    PS. Ei nu folosesc semne de punctuație, probabil spre a lăsa vorbele să curgă și sensurile să se intersecteze. Zic și eu.

    …………………………………………………………….
    …………………………………………………………….

    Cadoul meu:

    *
    avionul vibrante
    urme de lumină
    în cer

    *

  12. pentru a fi putin carcotas, as putea spune ca ii “impinge” limba spre exprimari simple si condensate.

    probabil stii ca le lipsesc multe din complicatiile “noastre”: declinari, conjugari, articulari, acordari, timpi etc.

    astfel incat, orice substantiv, verb, adjectiv, numeral etc se scrie la fel indindiferent de contextul in care este folosit

    daca n-ar fi ideogramele si pronuntia (hi hi hi), s-ar … invata extrem de usor 😉

  13. Nu știu multe despre limbile lor. Am o prietenă care a învățat chineza. Mă minunez cum a reușit.
    Mie îmi place exprimarea condensată din haikuuri. E un mod de a medita compunerea lor, iar mie îmi place să meditez.

    Și mai cred că e un mod de a ajunge la abstract prin concret. Na, că gândii adânc!

    …………………………………………
    Trec la oițele noastre. Iacă-tă un gand de dimineață:

    *
    o ceață deasă
    siluete fumurii
    curg spre noi din cer

    *
    (5-7-5 ziceai?)

    …………………………………
    Mai ai vreo minge pentru mine?

  14. dacă voi mai primi o minge
    o voi prețui

    iar dacă nu și nu și nu
    am bucuria de a-mi aminti

    ………………….
    ………………….

    *
    covor frunzele galbene
    pe umeri o lumină blândă
    dimineață de toamnă

    *

Leave a Reply

