INFERNALE LECȚIOARE

Standard

MANIPULATORII ȘI LENEA NOASTRĂ DE A FI

Ei se bazează în primul rând pe lenea noastră de a verifica cugetările primite de-a gata ori semipreparate.

Se mai bazează pe capitalul lor de seducție. Spun, selecteză lucruri frumoase, ne fac să-i credem sensibili și profunzi. Ne adorm cu ”vraja” dumnealor vigilența. Ulterior, vom fi oamenii lor, nepunând la îndoială ceea ce ei cred despre alți oameni.
Pot apoi să ne dea un fragment din discursul cuiva sau o bucățică dintr-un proces de interacțiune al acelui om cu altcineva, ales în așa fel încât să-l discrediteze. Noi nu vom verifica, nu vom merge la textul din care el, domnul X, manipulatorul, a citat trunchiat.
Avem încredere, doar în el putem avea încredere. Celălalt e un străin pentru noi. De ce să ne obosim să citim tot ce spune? Sigur nu poate fi mare lucru de capul lui. Fermecătorul domn X știe ce vorbește. E așa cult, așa amabil cu noi, el nu poate greși. Celălalt sigur nu e în regulă. Nici noi nu suntem așa perfecți ca domnul X. El ne ajută să înțelegem corect lumea aceasta complicată. Este unul dintre puținii care știu, care ”ne citesc”corect și îi ”citesc” și pe alții corect, care ne vor binele și lucrează consecvent pentru realizarea acestuia.

Studiez manipularea în felul meu, prin observare participativă, și constat mereu acest fenomen.

10997541-businessman-devil-manipulating-other-people

manipulation

…………………………………………………………………………………….

VICTIMĂ SAU ÎNVĂȚĂCEL?

Am făcut observare participativă într-o bolgie a Internetului. Reflectez aici și acum asupra ei:

Nu sper în vindecarea naturilor infernale.

Nu sunt o victimă, ci un învățăcel. Iată de ce:

* Mi-am verificat o ipoteză. Un text al meu despre anonimitate, aparent banal, benign, îi starnește o furie imensă, viscerală, celui ce-și spune ”X”, oridecâteori îl vede undeva. Două povestiri de acolo sunt susceptibile de a stârni această reacție. Nu au pondere egală. Mie mi-e suficient. M-am jucat de-a Hercule Poirot. Cercetarea este, în mare parte, o joacă. (Am 11 ani de experiență de cercetare). Am fost și orgolioasă, recunosc. Mi se părea grozav să dezleg (Eu!) această ghicitoare.

* Am învățat să rezist cu calm la bădărănie, la agresivitatea primară. Cândva am făcut o experiență terapeutică de trăire simbolică – pe muzică, la mine Bach, a propriei morți. A fost ceva similar ca inedit și efect. Nu-mi mai este frică de moarte, nici de vorbe murdare. Sunt eu, exist și mi-e bine.

* Îi înțeleg mai bine pe cei care au trecut prin Auschwitz ori Pitești și au trăit o experiență spirituală. Voi pune ce am trăit într-un roman (SF, combinat cu fantasy).

* Voi putea scrie un studiu despre fenomenul Pitești. Despre cei care nu au ieșit de acolo cu dorințe sângeroase de răzbunare, ci cu înțelegerea unui sens al vieții (in termenii lui Frankl, supraviețuitor de la Auschwitz, autorul lui ”Search for meaning”).

Când ieșeam din acea bolgie la lumina realului, lumea banală – până atunci – din cartierul meu periferic mi se părea strălucitoare, intens colorată, feerică.
A fost o experiență dură care m-a îmbogățit.

”Agresorul” meu a rămas ”încremenit în proiect”, cu o vorbă devenită truism.

infern 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

*******************

U p d a t e

MEDITAȚIE

Mi-ar plăcea ca agresorul meu și al altor intelectuali, mai valoroși ca mine, să poată pricepe că nu-l voi mai vizita în ”casa” lui. Nimic nou nu are a-mi spune. Mi-a spus mult, am învățat mult. E vremea să ne odihnim.

……..

Deosebiri intre mine si agresorul meu:

* Eu știu Cine e el, am cercetat cu rabdare. Accept că nu e nimic de făcut spre a-i facilita o trans-formare.
* El nu știe Cine sunt, mă confundă sistematic cu o veche cunoștință / iluzie a sa. Nu renunță la ambiția de a mă remodela după mintea lui. Tot ce-i mai pot spune este că hărțuirea, ”pedagogia” vorbelor murdare nu poate crea decât slugi supuse ori preopinenți perceptibili ca ”dușmănoși”. Atât. I-am oferit ocazia să învețe asta.

Mi-aș mai dori ca agresorul nostru să înțeleagă măcar faptul că trecutul nu ne prea poate ajuta să estimăm viitorul. Ulciorul nu merge de multe ori la apă.

……..

Îi mulțumesc agresorului pentru validarea lecției vechi. Sorry, nu-i pot fi nici măcar ”prieten dușmănos”. E doar o iluzie a sa. Pot doar să cercetez și să învăț.

Comportarea dumnealui, cel îmbătrânit în cuvinte rele, îmi amintește o istorisire a lui Miron Radu Paraschivescu. Era vorba despre un copil care spunea: ”Când ești rău, ești și prost, și urât”.
Cred că acel mic înțelept avea dreptate.

………..

Mă mai întreb dacă el, ”agresorul”, confundă persoanele cu personajele programatic sau pentru că nu vrea să diferențieze realul de imaginar. Jignește cu brutalitate persoane reale, denigrează meserii reale și spune că a jignit ”personaje”.
S-ar putea responsabiliza, ar putea șterge mizeriile postate, dar asta cere curaj, ”fair play”. Greu.
Dar pentru că fac observare participativă, asta mă ajută să învăț. Și, cum spuneam, să transform rolul de victimă într-unul de învățăcel.

De fapt, cred că se cuvine să-i mulțumesc agresorului de intelectuali și de meserii pentru faptul că nu șterge paginile ”bumerang”, cele în care se arată necruțător, bădăran. E un rol pe care și l-a asumat. Și o oglindă a sa. OK.
Mie una imi convine ca aceste DOCUMENTE să se păstreze. Pot intra într-o necesară pagină de istorie internautică.

Îi mulțumesc pentru tot ce a produs, scuzându-mă că nu merg la el ”acasă” spre a-i duce mesaje. Observarea participativă s-a mutat la mine ”acasă”, prin vizitele pe care mi le face.

Cu respect i-aș atrage atenția că fiecare frază scrisă la mânie îl devoalează. Vrea cu orice preț sa-mi valideze iar și iar cercetarea? Dacă-i așa, iar MULȚUMESC!

Nu poate înțelege că aici, pe Terra de acum, putem fi din ”găști” diferite, din paradigme de existență diferite. Și că nu e nimic de ”normalizat” între noi, pentru că totul e normal. Trăim în cea mai bună dintre lumile posibile, agresor și învățăcel, fiecare ”pi conta lui”.

………..

Am învățat să-i prețuiesc și mai mult pe cei care au curajul să-și arate fața și să-și semneze ideile.
Misterul autentic e cel care rezistă la lumina zilei. Asta am re-învățat.

Mulțumesc.

(Această meditație s-a întâmplat datorită mesajelor cu care agresorul mi-a decorat
SPAM-ul. Nu le scot la lumină, aici nu este o agenție de PR.
Tot Răul spre Bine.
El, agresorul intelectualilor care nu-i sunt pe plac e doar ”o parte din acea putere, ce veşnic răul îl voieşte şi veşnic face numai bine”. Se pare că aceasta e lecția domniei sale. Pentru binele făcut fără voie, îi mulțumesc).

2 thoughts on “INFERNALE LECȚIOARE

  1. Chiar bun. Cea ce am citit pe website-ul dvs. despre INFERNALE LECȚIOARE | Marginalia non turpia m-a surprins placut. Va felicit pentru conceperea marginaliamarginalia.wordpress.com, care e un site care trebuie citit.

Leave a Reply

